AVTALSVILLKOR

SJMK Service Limited (hädanefter SJMK), allmänna avtalsvillkor
SJMK köper ädelmetaller med följande villkor:

1. KUND

1.1 Kunden bekräftar genom undertecknande av kontraktet att.

1.2 Kunden är minst 18 år.

1.3 Kunden har full äganderätt och är innehavare av de föremål som skall säljas.

1.4 Föremålen härrör sig inte från brottsligt förvärv. Försäljning av föremålen får inte utsätta SJMK för penningtvätt eller annan brottslig verksamhet.

 

2. KÖPET AV FÖREMÅLEN OCH FÖREMÅLENS PRIS

2.1 SJMK förvärvar endast föremål som innehåller ädelmetaller. Föremålets utseende eller funktion är inte relevant då föremålen går till återvinning.

2.2 Inköpspriserna baseras enbart på vikten och karat, och inte till exempel av smyckets form eller känslomässiga värde. Det erbjudna priset kan därför vara mindre än det potentiella återförsäljningsvär det av varor som säljs som objekt. SJMK ger inte ett enskilt pris på ett föremål utan ett totalpris för de föremål som skickats in.

 

3. FRAKT OCH FÖRSÄKRING

3.1 Alla föremål skall skickas till SJMK via Matkahuoltos ombud med materialet som SJMK tillhandahållit. SJMK uppmanar dig att fotografera föremålen innan påsen försluts och skickas in.
 
3.2 Skicka aldrig några giftiga eller på annat sätt skadliga ämnen till SJMK.
 
3.3 Försändelsen som SJMK tillhandahåller är försäkrat via IF Oy upp till ett värde av 5000 euro. Kunden uppmanas att begära ett kvitto från Matkahuoltos ombud och förvara kvittot på ett säkert sätt. Kvittot är ett bevis på att föremålen är försäkrade. Om en kund vill skicka föremål till SJMK som har ett sammanlagt värde över 5000 euro, uppmanas kunden att kontakta kundtjänst.
 
3.4 Om något föremål försvinner eller skadas under transporten, skall kunden ta kontakt med SJMK kundtjänst. Detta gäller även om föremål som skickats i retur till kunden.
 
3.5 SJMK förbehåller sig rätten att avvisa och skicka tillbaka åter vinningspåsen till kunden, om det visar sig att förpackningen är skadad eller har manipulerats under transporten.
 

4. FASTSTÄLLANDE AV KÖPESKILLINGEN, VÄRDERINGSTJÄNST

4.1 När SJMK har erhållit föremålen, värderas de omgående.

4.2 Kunden kontaktas via telefon samt sms och erbjudandet görs så snart värderingen är klar Kunden kommer då att underrättas om inköpspriset och vid behov vilka objekt som inte kommer att köpas av SJMK (se paragraf 2.1). Detta är värderingstjänsten som kunden har beställt.

4.3 Om kunden i kontraktsvillkoren märkt ”Jag vill donera köpe summan” kommer kunden inte att kontaktas utan summan doneras direkt till föreningen. Alla föremål återvinns.

4.4 När värderingen har slutförts och kunden har accepterat det erbjudna priset, processar SJMK betalningen till det konto kunden angett. Specifikationen finns på kontoutdraget i meddelande fältet. Efter godkännande av köperbjudande är affären inte längre upphävbar.

4.5 Äganderätten av föremålen flyttas till SJMK i samband med att kunden godkänner köperbjudandet alternativt efter 3 månader om kunden inte är kontaktbar. Vid sådana fall betalas köpesumman till kunden eller Håll Skärgården Ren beroende på vad kunden har gjort för val enligt avtalsvillkoren.

4.6 Värderingstjänsten är kostnadsfri för kunden och kunden bör inte betala fakturan för värderingstjänsten, om kunden returnerat återvinningspåsen, enl. punkt 3, alltså skickat in återvinningspåsen med innehåll till SJMK.

 

5. ÅNGER AV ORDERN OCH BETALNING AV FAKTURAN

5.1 Ifall kunden vill ångra sin order gällande värderingstjänsten, kan detta göras igenom att inom 14 dagar, skicka tillbaka materialet i oanvänt nyskick i ett A4-kuvert till SJMK, kunden står för portot. (INTE i SJMK:s värderingspåse/kuvert).

5.2 Kunden bör betala fakturan för värderingstjänsten, ifall kunden inte ångrat sin beställning enligt punkt 5.1, eller skickat in värderings påsen med innehåll till SJMK enl. punkt 3.

5.3 När kunden godkänt köperbjudandet sätts summan till betalning på kundens konto och föremålen skickas till återvinning. Därefter är ånger inte möjligt. Om kunden inte godkänner köper bjudandet skickas föremålen kostnadsfritt tillbaka till kunden. Även I detta fall behöver kunden inte betala fakturan av värdering stjänsten, se punkt 4.6.

5.4 SJMK returnerar på kundens särskilda begäran kostnadsfritt de material som SJMK enligt punkt 4.2 inte köper.

5.5 När SJMK återsänder föremål till kunden har SJMK rätt att välja den lämpligaste metoden för transport och försäkring. Fraktkostnaderna betalas av SJMK och sändningar värderade till minst 100 euro försäkras upp till 500 euro.

5.6 Om ingen begäran har gjorts för att returnera några föremål, vinner SJMK full äganderätt till dessa föremål.

 

6. BEGRÄNSNING AV ANSVAR

6.1 SJMK är under inga omständigheter ansvarig för eventuella skador som görs av tredje part.

 
 

7. ÖVRIGA VILLKOR

7.1 Detta avtal lyder under finsk lagstiftning. Eventuella dispyter som härrör sig från detta avtal ska avgöras i Egentliga Finlands tingsrätt i Åbo.

7.2 SJMK kan enligt detta avtal överlåta, helt eller delvis, sina rätti gheter till en tredje part utan att meddela kunden. Överlåtelsen får inte påverka kundens rättigheter eller skyldigheter.

SJMK Service Limited (hädanefter SJMK), allmänna avtalsvillkor
SJMK köper ädelmetaller för återvinning enligt följande villkor:

1. KUND

1.1 Kunden bekräftar genom undertecknande av kontraktet att.
1.2 Kunden är minst 18 år.
1.3 Kunden har full äganderätt och är innehavare av de föremål som skall säljas.
1.4 Föremålen härrör sig inte från brottsligt förvärv. Försäljning av föremålen får inte utsätta SJMK för penningtvätt eller annan brottslig verksamhet.

 
 

2. FÖREMÅL SOM KÖPS OCH DERAS PRISER

2.1 SJMK köper endast föremål som innehåller ädelmetaller eller metaller. Skick och funktionalitet hos föremålen har ingen betydelse.

2.2 SJMK köper föremål endast för återvinning. köpesummorna baseras på vikt, karathalt och det växlande världsmarknadspriset, och inte till exempel på smyckets utformning eller känslomässiga värde. Det erbjudna priset kan därför vara lägre än ett eventuellt andrahandsvärde då smyckena säljs i befintligt skick. SJMK specificerar inte köpesumman per föremål.

 
 

3. LEVERANS OCH FÖRSÄKRING

3.1 Samtliga föremål som skickas till SJMK skall vara packad i säkerhetskuvertet med den förtryckta adressen. SJMK uppmanar kunden att fotografera de föremål som skickas innan de förpackas i förpackningen.

3.2 Det är förbjudet att till SJMK skicka några som helst skadliga ämnen.

3.3 Vid användning av förpackningen som tillhandahålls av SJMK, är föremålen försäkrade via IF AB. Ersättningstaket för försändelsen är 3000€. Kunden är skyldig att överlämna försändelsen till repre-sentanten vid postens ombuds upphämtningsställe samt be om och noggrant bevara försändelsekvittot. Kvittot utgör en verifikation på försäkringen. Om kunden vill skicka föremål till SJMK som har ett högre totalvärde än 3000€, ska kunden ta kontakt med SJMK:s kundtjänst.

3.4 Om föremålet kommer bort eller skadas under transporten, är kunden skyldig att meddela detta till SJMK:s kundtjänst.

3.5 SJMK förbehåller sig rätten att returnera försändelsen till kunden om paketet har skadats eller om det har manipulerats innan den kommit SJMK tillhanda.

 
 

4. BESTÄMMELSE AV KÖPESUMMAN

4.1 SJMK värderar försändelsen på ankomstdagen.

4.2 SJMK tar efter värderingen av föremålen kontakt med kunden per telefon eller SMS-meddelande och upplyser kunden om det pris som materialet värderats till samt meddelar vid behov om de föremål som SJMK inte köper (se punkt 2.1).

4.3 Om kunden i kontraktsvillkoren märkt ”Jag vill donera köpesumman” kommer kunden inte att kontaktas utan summan doneras direkt till föreningen.

4.4 När värderingen har slutförts och kunden har godtagit det pris som ges för föremålen, processar SJMK betalningen till det konto kunden angett. Specifikationen finns på kontoutdraget vid punkten med betalning meddelande.

4.5 Ägarskapet överlåts till SJMK då betalningen har processats eller det gått 3 månader utan att kun-den kunnats nås och summan betalats till kundens konto eller Håll Skärgården ren Rf..

 
 

5. NÖJDHETSGARANTI

5.1 Om kunden vill ångra sin beställning, kan hen göra det på två sätt: 1. betala räkningen 2. returnera allt SJMK material i oanvänt skick i ett A4 kuvert på kundens egen bekostnad till SJMK.

5.2 Om kunden vill ångra sin försäljning, är kunden skyldig att meddela om det per telefon +358 (2) 231 7834 eller via e-post asiakaspalvelu@sjmk.fi innan försändelsen är processad

5.3 Om en affär inte är aktuell returnerar SJMK allt material som kunden har skickat. Detta görs utan kostnad för kunden.

5.4 SJMK returnerar kostnadsfritt de material, som SJMK enligt punkt 4.2 inte köper. Kunden kan begära en sådan retur genom att anteckna önskemål om detta i avtalsdokumentet.

5.5 När SJMK returnerar materialen till kunden, har SJMK rätt att välja ett ändamålsenligt transportsätt. SJMK returnerar kundens material på egen bekostnad och försäkrar försän-delser som har ett värde över 100€ till högst 500€.

5.6 Om kunden inte har begärt returnering, blir SJMK ägare av alla material som kvarblir hos företaget

 
 

6. ANSVARSBEGRÄNSNING OCH REKLAMATIONER

6.1 SJMK ansvarar under vilka som helst omständigheter inte för indirekta skador.

6.2 Reklamationer ska göras skriftligt och skickas med bilagor antingen via e-post (asiakaspalvelu@sjmk.fi) eller per post (Suomen Jalometallikierrätys Ab, PL 609, 20101 Åbo). Reklamationer ska vara SJMK tillhanda inom 14 dagar från det att affären avslutades.

 
 

7. ÖVRIGA VILLKOR

7.1 På detta avtal tillämpas vid vardera tillfälle gällande svensk lagstiftning. Oenigheter beträffande detta avtal hanteras i rätten i Stockholm.

7.2 SJMK har rätt att överlåta sina rättigheter enligt detta avtal helt eller delvis till en tredje part utan att på förhand meddela kunden om detta. Överlåtelsen får dock inte påverka kundens rättigheter eller skyldigheter.